قشم موزیک
قشم موزیک
قشم موزیک

تمرین گیتار از John Petrucci

John Petrucci نوازنده گیتار الکتریک گروه Dream Theater دَه نکته مهم در تمرینات گیتار را برای شما بازگو می کند.اگر می خواهید ببینید تکنیک نوازندگی شما در چه سطحی است، پیشنهاد میکنم گیتار الکتریک را به امپ وصل نکنید. در عوض با گیتار الکتریک خود به اتاقی بروید که خالی باشد تا در آن بتوانید ریورب طبیعی داشته باشید، جایی مثل حمام. در چنین جایی شروع به نواختن کنید. در اینجاست که سطح تکنیک واقعی شما مشخص میشود، چرا که در این حالت نه ساستین و دیستورشنی وجود دارد که صدای شما را تقویت کند و نه از افکت هایی که ایراد کار شما را می پوشانند خبری هست. در این مدل تمرین فقط شما هستید و لمس واقعی و فیزیکی ساز و تمام ایراد های شما نمایان خواهند شد.یک میلیون بار تا الان گفته ام، باز هم میگویم ” از مترونوم استفاده کنید ” . چنین چیزی به نظر قدیمی می آید اما هنوز هم استفاده کردن از مترونوم باعث می شود که درک درستی از ریتم به دست آورید و زمانبندی (Timing) شما درست خواهد شد. استفاده کردن از مترونوم سطح تکنیک شما را نیز بالا می برد. تمرین با مترونوم به شما اجازه می دهد یک جمله یا Lick را ابتدا با سرعت کم اجرا کنید و سپس به تدریج سرعت مترونوم را بالا ببرید تا در نهایت بتوانید آن جمله را در سرعت اصلی به صورت صحیح اجرا نمایید. این کار به مراتب بهتر از این است که با نا امیدی بنشینید و یک تمرین را پشت سر هم بزنید و به هیچ چیزی نرسید.

مدت ها پیش به استفاده از پیک های Jazz III Dunlop روی آوردم و چند وقت بعد، از روی آنها مدل سیگنچر خودم را ساختم. طراحی سری پیک های سیگنچر من کاملا بر طرح اصلی Jazz III منطبق است و من فقط یک سری از خصوصیات آن را تغییر دادم. ایده اصلی من از طراحی این پیک این بود که یک پیک سفت با نوک تیز داشته باشم که در دست خیلی چِفت و محکم باشد. این ساختار بر روی تکنیک و صدای ساز شما تاثیر گذار هست. فکر میکنم این طراحی (Jazz Shape) واقعا بر روی دقت نوازندگی تاثیر مثبت دارد.به نظر من نوازندگانی که به صورت مداوم تمرین های سخت انجام میدهند، بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدگی تمرینات کششی انجام دهند. همانطور که می دانید عوارضی نظیر تاندونیت (التهاب و آسیب دیدگی تاندون) و سندرم کانال کارپال همواره تهدیدی برای نوازندگان گیتار محسوب می شوند. بارها شنیده ام که دست نوازندگان گیتار دچار آسیب دیدگی شده است. وقتی در مورد سطح حرفه ای گیتار نوازی صحبت می کنیم سالها تمرینات روزانه و طولانی مدت مد نظر ما هست و کسی که به سطح بالای نوازندگی می رسد ساعات متمادی تمرین کرده است. پس برای جلوگیری از آسیب دیدگی، به بدن خود اهمیت دهید و نکات مربوط به سلامتی یک نوازنده را همیشه رعایت کنید.

قشم موزیک
قشم موزیک

نکته دیگری که به ذهنم می رسد برای انجام تمرین ها به شما بگویم یک نکته دو جانبه است. سعی کنید با نوازندگان دیگر جایی جمع شوید و با هم بنوازید. می توانید در این نوع تمرین ها ایمپروایز (بداهه نوازی) کنید. این هم برای شما و هم برای نوازندگانی که با شما می نوازند مفید است. در این زمانه، تقریبا همه ما یک استودیو خانگی داریم و می توانیم بدون نیاز به نوازندگان دیگر و به تنهایی اقدام به ساخت و ضبط موسیقی کنیم اما نواختن با دیگر نوازندگان باعث می شود توانایی های ما در بداهه نوازی رشد کنند و در نوازندگی حرفه ای تر شویم و به صدای منحصر به فرد خود دست پیدا کنیم.روی تُن صدای گیتار خود کار کنید. از هر گیتاری که استفاده می کنید یا هر افکت و امپی که سر راه آن قرار میدهد در نهایت باید یک تُن صدای درست و حسابی تولید کنید. تنظیمات مخصوص خود را حفظ کنید تا بدانید در استودیو یا در اجرای زنده چه زمانی صدای گیتارتان به درجه کیفیت مطلوب رسیده است و آن دقیقا تُن مورد نظر شما است. لازم به توضیح نیست که شنیدن یک تُن صدای بد چه حسی دارد. اگر تُن صدای گیتار کسی خیلی تیز یا آزار دهنده باشد هیچ کس توجهی به چیزی که آن شخص می نوازد نمیکند.